...voor een goede houding en beter bewegen!

Slaapoefentherapie

 

Blijf niet over wakker liggen inzitten,

kom langs en leer weer lekker pitten!

 

Herkent u zich in één van de onderstaande slaapproblemen?

Raakt uw agenda druk en vol….dan gaat ’s nachts uw hoofd op hol.

Wat kunt u zelf doen?

Door ruim een uurtje voor het slapen gaan te beginnen met “opslomen”, duidelijk uw bezigheden af te bouwen. Uw hoofd hierdoor al iets meer op rust komen te staan. U kunt het beste de lichten dimmen en geluid zacht zetten. De dag voor uzelf afsluiten en overgaan tot ontspanning en wat keuvelen en rommelen. U kunt uw lichaam voorbereiden op de slaap door pijn te verzachten met oefeningen, goed op uw houding te letten of de benen alvast omhoog te leggen. Een goede overgang voor uw gedachten naar de nachtrust toe is dat u eventuele zaken opschrijft die u niet wilt vergeten en een vast slaapritueel uitvoert. Dit inslaapritueel is zeer waardevol. U kunt hierbij denken aan het dagelijks in dezelfde volgorde herhalen van:

Door dit vast patroon van naar bed gaan weet uw lichaam dat het gaat slapen. Slaap is sterk te beïnvloeden door gewoontevorming (conditionering) en daar is uw slaapritueel een goed voorbeeld van.

Secundaire slaapstoornissen

Secundaire slaapproblemen zijn het gevolg van een ander bestaand probleem. Bijvoorbeeld: door lichamelijke pijn; opvliegers door de overgang; licht of geluid; piekeren, dagelijkse problemen, trauma’s, onrust in je leven, relatieproblemen, een ziekte zoals diabetes, parkinson, chronische pijn e.a. is er een slaapprobleem. De hele levensloop, zowel op de dag als in de nacht, houdt sterk verband met elkaar. Dus wat overdag gebeurt kan grote invloed hebben op de nacht. U herkent vast wel dat nachtelijke slaapproblemen grote invloed hebben op uw dagelijks leven overdag. Een slaapstoornis is dus niet alleen een nachtelijk probleem. Het is een 24-uurs probleem. Het verband met uw dagelijks functioneren mag u niet uit het oog verliezen. Goed inzicht verkrijgen in de oorzaak, de aard en de ernst van het slaapprobleem is noodzakelijk om zelf grip te krijgen op uw slaap en er verbetering in te kunnen gaan brengen.

Vicieuze cirkels en conditionering

Slaap is heel sterk te beïnvloeden door gewenning of gewoontevorming. Dit heet conditionering. Wanneer u 3 nachten even een kop thee heeft gedronken om 5;00 uur is de kans aanwezig dat u de vierde nacht ook om 5:00 uur wakker wordt omdat er thee gedronken moet worden. Het is al een gewoonte aan het worden. Dit geldt zelfs voor het “op de klok kijken”. Doe dit in de nacht nooit, want het went en u wordt er wakker van, uw gedachten springen op “aan”, u gaat denken “hoe lang nog” en “hoe lang al gehad”? Om wakker van te liggen….

Een vicieuze cirkel is snel gemaakt. Een paar nachten niet goed slapen en u gaat denken: “als ik dan deze nacht maar slaap”, u maakt spanning en schept verwachtingen. Dit ondermijnt de benodigde rust en ontspanning. U slaapt juist slechter en gaat nog meer twijfelen en onrust voelen….

Wat kunt u verwachten van de slaapoefentherapeut?

De oefentherapeut benadert uw (lichamelijke/mentale) klachten en slaapproblemen vanuit een 24-uurs visie. De invloeden van uw dag lopen door in de nacht en daarbij zullen de gevolgen van uw slechte nachtrust doorlopen in de dag die erop volgt. Systematisch worden uw onderliggende redenen van uw klachten en het slaapprobleem inzichtelijk gemaakt, aangepakt en opgelost.

De oefentherapeut helpt u met:

Het Beweegpunt

Sylvia Bosga, Hella Wams en Marjolein Akkerman

Dreesstraat 2
4384DC Vlissingen
T: 0118 46 47 60
E: info@hetbeweegpunt.nl